linkedin facebook twitter youtube logo-edx
דלג לתוכן ראשי

Dז – חדשנות דרך חשיבה עיצובית - תשף

EDU

ההרשמה סגורה




אודות הקורס

חשיבה עיצובית (Design Thinking) היא מתודה שהתפתחה בארבעים השנים האחרונות בין האקדמיה ובין משרדי עיצוב, בעיקר באזור ׳עמק הסיליקון׳. המתודה של חשיבה עיצובית התפתחה עם הקמתו של בית הספר לעיצוב d.school באוניברסיטת סטנפורד והיא נפוצה בעולם.
פרופ׳ עזרי טרזי, מעצב תעשייתי ואיש אקדמיה, פיתח את מתודולוגיית Dז על בסיס חשיבה עיצובית. המתודולוגיה משלבת בתוכה תיאוריות מתקדמות על האינטליגנציות האנושיות, והיא מקיפה מרכיבים רבים בתהליך העיצובי והטכנולוגי, הנעדרים מהתיאוריה המקורית של חשיבה עיצובית.
קורס זה יחשוף בפניכם, מורים ותלמידים בחינוך הטכנולוגי, את מתודולוגיית Dז לחדשנות דרך חשיבה עיצובית.
במהלך הקורס תלמדו ותתנסו כצוות רב־תחומי בתהליך פיתוח תוצר או שירות המורכב משבעה שלבים, כפי שמקובל באקדמיה, בתעשייה, בהי-טק ובארגונים שונים.

מה נלמד

  • נכיר את הרקע התיאורטי לחשיבה עיצובית ולמודל Dז.
  • נבחן את השפעת הטכנולוגיה והעיצוב על התפתחותו של מוצר לאורך דורות רבים, וניתן משקל לשילוב בין יכולת הנדסית ובין חשיבה עיצובית ותפיסה עיצובית.
  • המלצה לפעילות בכיתות - אפשרות ליישום שלב הפיתוח בהוראה;
  • נכיר את מתודולוגיית Dז המבוססת על שבעת שלבי פיתוח:
    חריש, זריעה, נביטה, הנצה, פריחה, הבשלה, קציר
  • נתנסה במתודולוגיה בפועל, כמתכננים.


איך נלמד

הקורס מבוסס על מתודולוגיית עבודה משותפת ועל שפה משותפת של צוות מפתח רב־תחומי. תוכני הקורס נלמדים בלמידה דיגיטלית המשולבת בלמידת פנים אל פנים (בכיתה) המעודדת שיח ושיתוף בחברותא.
בכל אחד מפרקי הקורס, המדגימים את שלבי מתודולוגיית Dז, תתבקשו לבצע מטלה שיתופית המדמה תהליך תכנון מוצר חדשני המשלב בתוכו היבטים טכנולוגיים והיבטים עיצוביים. תהליך הפיתוח שתעברו ביחד יחל בשלב הרעיון ויסתיים בשלב הפקת התוצר.


בכל אחד משמונת פרקי הקורס נמצאים הרכיבים האלה:

  • סרטון שבו תפגשו את פרופ' עזרי טרזי המציג ומסביר את מתודולוגיית Dז
  • הנחיות למשימה – מטלה לצוות לומדים בין־תחומי, המזמנת התנסות בהתאם לשלב הפיתוח של מוצר או של שירות
  • מסמך למורה לקראת הפעילות בכיתה – המלצה ליישום השלב בהוראה
בסיום כל פרק יתבקש כל צוות לשתף בסביבה הדיגיטלית של בית הספר את המטלה השיתופית שמילא. השיתוף יזמין את שאר הצוותים המשתתפים בקורס לצפות במטלות הצוותים המקבילים. סיום הקורס יצוין באירוע מסכם שבמהלכו יציג כל צוות דגם עובד של התוצר החדשני שפיתח, בלוויית תיאור תהליך הפיתוח במצגת או בסרטון. כמו כן ימלא כל צוות מסמך רפלקטיבי על אודות התהליך שעבר במשך הקורס.
מפתח הקורס

פרופ' עזרי טרזי
ראש המסלול לעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון
צילום: דויד וינקור

מפמ"רים שותפים

עינת קריצ'מן 
מפמ"רית מגמת אמנויות העיצוב

ד"ר אבי כהן 
מפמ"ר מדעי המחשב

ד"ר ירון דופלט 
מפמ"ר הנדסת מכונות 

שלומי - אדמונד אחנין 
 מפמ"ר הנדסת אלקטרוניקה


שותפים לפרויקט

  • עדו בן טוב – מנהל ניסוי חלוץ: "למידה רב־תחומית ובין־תחומית"
    מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע
  • רינת רובינשטיין-שופמן – אחראית MOOCS
    מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע
  • חגי קרפ – רכז פדגוגי ניסוי חלוץ: "למידה רב־תחומית ובין־תחומית"
    מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע
  • ליאור צ'רניץ – רכזת מרחבים דיגיטליים: אתר ג'אם – טק ו-moodle
  • נופר קן – עוזרת מחקר, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים
    מסלול עיצוב תעשייתי, הטכניון
  • את הקורס פיתחה חברת Lnet טכנולוגיות מידע בע"מ, עבור משרד החינוך