טכנולוגיות למידה: עדכון גרסה
סילבוס הקורס
ספר הקורס המלא
הקורס מזמין את הלומדים לגלות את האפשרויות הבלתי מוגבלות של שילוב טכנולוגיות בהוראה, להעשיר את הלמידה ולהתאים אותה למיומנויות המאה ה- 21, במסע מרתק בין מושגי היסוד הטכנולוגיים, התיאוריות והמודלים החינוכיים הנכללים תחת 'טכנולוגיות למידה':
שיעור 1: הסביבה הטכנולוגית כסביבת למידה
- אבחנה בין מושגים: טכנולוגי ודיגיטלי, למידה מרחוק, למידה דיגיטלית ולמידה מקוונת
- התפתחות הלמידה מרחוק
- התפתחות הלמידה המקוונת
- מאפייני הסביבה המקוונת: גלובליות, רשתיות ווירטואליות
- אינטראקטיביות והתאמה אישית
שיעור 2: הלמידה במאה ה-21
- מאפייני החברה הדיגיטלית (המאה ה-21)
- דמות הבוגר במאה ה-21
- מיומנויות המאה ה-21
- מיומנויות חשיבה בעידן הדיגיטלי
- זרקורים: הטכנולוגיה כגורם מקדם, חשיבה חישובית והוראת תוכן מול פיתוח מיומנויות
- מעגלים: משיקים, זוויות היקפיות ומרכזיות, שטח והיקף, המספר פאי, האי־שוויון האיזופרימטרי
שיעור 3: משאבי למידה פתוחים
- למידה פתוחה ברשת
- למידה פתוחה בעולם החינוך ומאגרי למידה
- חומרי למידה פתוחים בלמידה הלא-פורמלית
- משאבי למידה פתוחים כתרומה לחברה
- מוקים (moocs)
שיעור 4: סביבות וכלים
- למידה סינכרונית וא-סינכרונית
- מערכות לניהול למידה (LMS)
- שילוב סביבות למידה
- למידה באמצעות סמארטפונים
- למידה בזמן חירום (ERT)
- בוחן על שיעורים 1-4
שיעור 5: תיאוריות למידה ומודלים פדגוגיים – חלק א'
- התיאוריה הביהביוריסטית
- התיאוריה הקוגניטיבית
- התיאוריה הקונסטרוקטיביסטית
- קונסטרוקציוניזם
- משפט הסינוסים ומשפט הקוסינוסים
- קונקטביזם
שיעור 5: תיאוריות למידה ומודלים פדגוגיים – חלק ב'
- כיתה הפוכה
- למידה מבוססת פרויקטים
- למידה ניידת
- למידה התנסותית
שיעור 6: למידה באמצעות משחקים
- התנסות במשחק
- שילוב פעילויות משחקיות בלמידה ובהוראה: מוטיבציה, נרטיב, מטרה, משובים, מנגנוני הנעה, מטרות למידה, הנאה, אתגר ועוד.
- עיצוב משחקים באמצעות מחוללים
- התנסות ביצירת משחק לימודי - **פעילות הערכת עמיתים**
- משחקי מציאות מדומה ורבודה בלמידה
שיעור 7: אתגרי הלומד בלמידה המקוונת
- תנאי הבסיס הנדרשים ללמידה מקוונת
- אתגר האוריינות הדיגיטלית
- אתגרים קוגניטיביים: היצף מידע, עומס קוגניטיבי, הסחות דעת
- אתגר ההכוונה העצמית - SRL
- אתגר ניהול הזמן
- אתגרים חברתיים: בזמן השיעור
- אתגרים חברתיים: מחוץ לשיעור
- טיפים לצליחת האתגרים
שיעור 8: אתגרי ההוראה המקוונת
- השינויים שחלו בתפקיד המורה: ממורה למנחה, מודל TPACK
- תפקידי המורה המקוון: יועץ, מפתח, מנהל, מעריך
- שילוב כלים פתוחים וכלי WEB 2.0 במשימות לימודיות מקוונות
- הערכת תהליכי למידה ותוצרי למידה מקוונים באמצעות מחוון
- ניהול הלמידה והפעלת הלומדים – הלכה למעשה
שיעור 9: הערכת הלמידה
- מושגי הערכה בסיסיים וכלי הערכה
- סוגי הערכה: הערכה על ידי מורה, הערכת עמיתים, הערכה עצמית
- מתודולוגיות להערכת למידה בעולם המקוון
- Learning analytics
- הפיכת נתונים למידע חינוכי שימושי
- היבטים אתיים בהערכה בסביבה מקוונת
- בוחן על שיעורים 5-9